Per 1 juli 2023 is de Wet goed verhuurderschap van kracht, gericht op het bestrijden van ongewenste verhuurpraktijken. Deze wet heeft als doel de belangen van huurders en de leefbaarheid in Nederland te beschermen door gemeenten de bevoegdheid te geven strenger op te treden tegen verhuurders die zich niet aan de regels houden. Hieronder volgt een beknopt overzicht van de belangrijkste punten en implicaties voor verhuurders.
Kernpunten van de wet
Non-discriminatie
Verhuurders en bemiddelaars zullen een transparante selectieprocedure moeten hanteren en met gebruik van objectieve criteria, motiveren waarom een kandidaat huurder wordt afgewezen. Daarbij zullen verhuurders een duidelijke werkwijze tegen woondiscriminatie moeten hanteren en deze schriftelijk moeten vastleggen voor eventuele controle door de gemeente. Ook de eventuele werknemers van de verhuurder moeten expliciet geïnformeerd worden over het non-discriminatie beleid en hieraan meedoen.
Geen intimidatie
Een andere algemene regel die in de wet is opgenomen betreft het verbod op iedere vorm van intimidatie door de verhuurder. Voorbeelden hiervan zijn dreiging met uitzetting, pesterijen of toetreding tot de woning zonder toestemming van de huurder. Mede ter handhaving van dit punt, is er een meldpunt voor huurders ontwikkelt waarbij ze hun klachten met betrekking tot intimidatie bij de gemeente kunnen indienen.
Schriftelijke huurovereenkomst
In de wet is ook de verplichting voor de verhuurder opgenomen om de huurovereenkomst schriftelijk vast te leggen. Wat deze regel betreft, is er niet veel veranderd. Deze regel bestond namelijk al langer en beoogd zekerheid te bieden aan beide partijen over wat er precies overeengekomen is met betrekking tot het gehuurde.
Redelijke waarborgsom
De wet bepaalt dat de waarborgsom niet hoger mag zijn dan tweemaal de huurprijs. Hier zal de verhuurder rekening mee moeten houden.
Informatieplicht
Verhuurders moeten huurders schriftelijk informeren over hun rechten en plichten. Tevens moeten contactgegevens van een specifiek contactpunt voor zaken over het gehuurde en het gemeentelijk meldpunt, worden verstrekt. Daarnaast dienen schriftelijke mededelingen te worden gedaan over betalingsverplichtingen met betrekking tot servicekosten, met jaarlijks een volledige kostenspecificatie voor transparantie.
Handhaving
De gemeente beschikt voor handhaving en toezicht over een bestuurlijk instrumentarium en hanteert daarbij een escalatieladder. Dit houdt in dat bij herhaling de sancties zwaarder worden. Uiteindelijk kan zelfs het pand in beheer worden genomen. In dat geval mag de verhuurder helemaal geen beheersactiviteiten over het pand meer uitvoeren.
Het is cruciaal voor verhuurders om een proactieve houding aan te nemen en te zorgen voor naleving van de wetgeving om, onder meer, handhaving te voorkomen. Een digitaal meldpunt stelt huurders in staat om klachten in te dienen, waardoor gemeenten effectief kunnen handhaven.

